Å seile er per definisjon en relativt analog aktivitet, med tanke på at du er helt avhengig av vær og vind. Enkle hjelpemidler som kart og kompass har selvfølgelig vært brukt i lang tid, men i 2023 kan du komplettere utstyret på seilbåten med en mengde mer eller mindre nødvendige dingser og digitale løsninger.
Gode digitale kommunikasjonsløsninger
Når du seiler lange strekninger kan det være at du i lange tidsperioder er helt uten tradisjonell mobildekning. Det kan vært utrolig deilig, men samtidig er tilgang til en kommunikasjonskanal viktig med tanke på sikkerhet. Derfor finnes det også mange løsninger for data eller tale via satellitt, denne type utstyr dreier seg ikke om luksus eller unødvendig digitalisering. Av sikkerhetsgrunner bør stabile satellittjenester være noe du prioriterer.
Et ryggekamera for seilbåten?
Hvis du har en skikkelig stor seilbåt kan du åpenbart få utfordringer med oversikt når du skal navigere gjennom steder med dårlig plass. Det kan høres ut som et luksusproblem, men Garmin har en løsning for deg. Med Garmin Surround Camera System får du seks kameraer som gir deg et komplett bilde av hva som skjer rundt båten. Du kan også legge inn forskjellige begrensninger og visuelle hjelpemidler som fungerer med tilpasset virkelighet.
Seilbåt med parkeringsassistent fra Volvo
Volvo Penta er en av de ledende produsentene av utstyr til motorbåter, men de leverer også noen løsninger som kan passe til seilbåter. Ute på havet er det å seile nøyaktig og presist en del av utfordringen, men det er vel egentlig ingen seilere som synes det er veldig spennende å legge til kai. Det er her Volvo Penta Assisted Docking kommer inn i bildet. Dette systemet lar deg lene deg tilbake og styre båten inn til kai med en liten joystick.
Bærekraftige materialer i både skrog og seil
Å seile er per definisjon en bærekraftig måte å reise, i hvert fall når det gjelder selve reisen der du benytter vindenergien. Materialene som benyttes til å bygge seilbåter representerer likevel en utfordring for bransjen. I dag er det i stor grad forskjellige komposittmaterialer som dominerer, sammen med glassfiber og andre kombinasjoner av materialer som er svært vanskelige eller umulige å gjenvinne. Derfor er det mange selskaper som eksperimenterer med forskjellige nye materialer, basert på for eksempel plantefiber. Målet er at selve produksjonen skal få et mindre klimaavtrykk, samtidig som de også skal bli enklere å gjenvinne seilbåter.
Hybridløsninger med elmotor
Større seilbåter har oftest hjelpemotor som gjør det mulig å bevege seg fremover også helt uten vind. Disse løsningen bygger på fossilt drivstoff, men i fremtiden vil det bli alt vanligere med elektriske fremdriftssystemer. I Norge kjører allerede flere store elferger, men i en seilbåt vil behovet for elektrisk fremdrift være relevant begrenset så lenge som vind er den primære energikilden. Det betyr også at det kan være mulig å basere systemet på relativt små batterier og solceller.
Det er åpenbart viktig ikke å la dingser overskygge selve opplevelsen når du seiler, men ny teknologi som beskrevet over kan gjøre seiling både mer underholdende og mer bærekraftig.